Speciellt förhållande, två olika arter som kan fröstå varandra

Grundträning

Innan någon som helst momentträning börjar så arbetar jag mycket med att få till en vardagslydnad, samarbetsvilja och att skapa viktiga belöningsformer som hunden svarar på. Det är också viktigt att få rätt balans i hunden och med det menar jag att hunden skall snabbt och lätt kunna växla mellan olika intensiteter utan att att det ''rinner över''. Negativ stress och frustation ger ofta upphov till pip och skrik samt slarvigt utförda moment. Skynda långsamt är ett nyckelord. Jag lägger mycket tid på basövningar så som stå, sitt, ligg och stanna. Hunden skall kunna dessa moment perfekt, dvs att hunden skall kunna stå stilla utan att röra fötterna även med störningar runt omkring, snabbt kunna lägga sig vid sidan eller framför mig som förare och kunna sitta kvar lungt och stilla.

Inkallning

Det första och viktigaste steget är att få till snabbheten i själva inkallningen. Långa avstånd i skogen är ett bra knep. Det är lätt att variera retningar efter dagsform och kunnande, men variera både platser och störningar. I det här skedet är det fart som gäller och belönas, bry dig inte om något annat. Man ser alltför ofta en inkallning med bra fart som inte belönas följt av ett snett sättande som korrigeras. Det ger sällan önskvärt resultat. Beröm istället hunden med rösten ordentligt när den springer i full fart, följt av ett ''hopp och lek'' kommando. Belöna genast genom att t.ex. kasta en trasa eller boll bakåt så att hunden rusar förbi dig eller ge den godis när den når fram till dig. Att variera belöningar tycker jag är viktigt då jag själv tycker det brukar vara ett bra framgångskoncept.
Det är också viktigt att vi balanserar leken så man inte skapar en kvarstående stress, som i förlängningen ger en stressig och obalanserad hund. Ta för vana att efter varje livlig aktivitet ta det lite lungt så att hunden hinner landa innan nästa aktivitet.  Om man någonsin av någon anledning behöver korrigera hunden i inkallningen så är det viktigt att jag och hunden är på samma våglängd igen innan vi gör om inkallningen. En hund som är orolig att göra fel eller känner att ni som förare är irriterad eller arg kommer med stor sannolikhet att utföra inkallningen långsammare. I hundvärlden är långsamma rörelser och nosande i marken en aggressionshämmande och ett knep hunden tar till för att försöka blidka er. Ofta missförstås detta och när hunden gör en långsam inkallning får den nya bannor och hunden svarar med ännu lägre tempo. Jag tränar ofta raka inkallningar med varierande avstånd och utgånsställning.


ställandet

Nästa steg är att få till tvärniten i ställandet. jag börjar med en relativt lång inkallning i maxfart och när hunden är precis framför mig, någon eller några meter framför mig kommenderar jag vänligt och glatt stå/stanna, samtidigt som jag tar steget mot hunden och gör ett stoppkommando med handen. Hunden är nu så pass nära att jag har full kontroll på stoppet. Då behövs inget tjat. Beröm och belöna. Belöningen kan vara en boll som ni håller i ''stopphanden'' och kastas iväg över huvudet på hunden.
Glöm inte ''hopp och lek'' kommandot. Stegra svårighetsgraden genom att säga stå tidigare och tidigare men se till att hunden maxbromsar. Blir hunden avvaktande i ställandet korrigeras det med t.ex ett usch och lite mutter samtidigt som ni springer emot hunden. Innan ni når fram till hunden växlar man till att vara go och glad igen och eventuellt en kort lek för att släppa på spännigen. Gör aldrig en ny inkallning förrän korrigeringen har släppt. Gör sedan om inkallningen men med kortare avstånd eller att en boll kommer farande över hundens huvud.

Att det finns ett alldeles särskilt förhållande mellan hund och människa är en sanning. Vi blir så betydelsefulla för varandra, då både vi som hunden vill ha sällskap av varann. Man växer tillsammans och lär sig att förstå hur allt fungerar genom att ta sig igenom motgångar samt att glädjas av medgångar, det bästa av allt är att man aldrig går ensam för man har alltid med sig en trogen vänn som alltid ställer upp på det du vill och begär. Det kallar jag äkta vänskap och kärlek till varan!


Foto: Erika Nilsson
Modell: Rebecka Nilsson & O'sofinas bon jovi

Kommentarer
Postat av: Mattias

Intressant att läsa även fast jag inte håller på med hund. Jättebra skrivet verkligen:)<33

2010-04-01 @ 16:00:58
Postat av: Rebecka

Bra skrivet! min älskling på bild :)<3

2010-04-01 @ 16:05:43
URL: http://rebeckanilssoon.blogg.se/
Postat av: Erika

Tack Rebecka och Mattias :)<33

2010-04-01 @ 17:28:16
URL: http://eriikaannilsson.blogg.se/
Postat av: Moa

Fint skrivet, kul att läsa om din hundträning.

du går på forshaga hundsportsgymnasiet va? ^^

2010-04-01 @ 18:24:17
Postat av: Lexie

tack så mycket :D

snygg bild!

2010-04-02 @ 02:08:58
URL: http://alexandrasbilder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0