Det ska vara roligt att träna hund!

Handtarget- tusen användningsområden


© Erika Nilsson

Handtarget, att hunden sätter nosen mot din hand och duttar
eller fryser.
I dag har jag tränat Doris med detta, hon  lär sig fort men vill gärna
naffsa lite men hon får endast belöning vid rätt beteende det vill säga
när hon duttar med nosen.  Detta är förberedande för våran apporteringsträning
genom att hon skall komma in med dummisen och dutta den mot min hand,
på detta sättet får jag henne att komma ända fram till mig när jag sätter ner min
hand och får en fin överlämning med apporteringsföremålet.

Träning:

När hunden kan dutta nosen i handen och när min öppna handflata blivit en tydlig
signal för beteendet kan jag helt enkelt sätta fram handen när hunden har dummisen i munnen.
De första repetionerna brukar Doris släppa dummisen för att dutta men då tar jag helt
enkelt bort handen och när hon tagit upp leksaken igen så kommer handen fram igen, och på
detta sätt visar jag för henne klart och tydligt att när hon har leksaken i munnen kommer handen
som man ska dutta på fram, släpper då hon föremålet försvinner dutthanden.
Samma som vid inkallning så får jag här en hund som kommer hela vägen in till mig
med dummisen och levererar av den i min hand.
När hunden kan handtarget öva då detta moment på olika ställen så som olika miljöer
med olika störningar och inte enbart på samma ställe.

Målet med den här träningen är alltså att få en hund att komma med föremålet ända fram
till din hand. Jag vill bygga min träning på att hunden engagerar sig i mig för att den vill,
för att jag erbjuder bra saker om den gör det. Att få hunden att vilja engagera sig i mig trots
andra spännande saker som drar är en utmaning, och också väldigt värt det när man lyckas.
Som jag kommer ha stor nytta utav detta i speciellt lydnaden och apporteringen.
Mer bilder kommer att komma så smoning om i ett annat inlägg, när jag orkar
ta kort. Men det kommer att komma, även när hon har ett föremål i munnen.

Kom ihåg att det alltid skall vara roligt att träna hund och sluta alltid på topp,
det gör allt så mycket lättare för nästa träningstillfälle!
//Erika Nilsson


Kommentarer
Postat av: Elsa

bra skrivet! :) jag vet inte om du tänker på det, men texterna du skriver är jättekonstigt uppbyggda, som om du trycker enter mitt i meningana hela tiden :S aja xD

2010-02-10 @ 19:44:35
URL: http://elsapelsass.blogg.se/
Postat av: Erika

aa jag vet, värsta konstigt blir det för så är det inte när jag skriver dem, men när jag lägger upp dem blir det så knäppt!

aja men palla fixa det oxå haha:P

2010-02-11 @ 13:39:05
URL: http://eriikannilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0