Drag med hund

Draghunds träning

Har man mycket snö som vi har just nu kan man träna sin hund genom att ha
den selad och kopplad i en expanderlina som sitter fast i midjebältet med krock
eller enbart har kopplet runt sig medan man själv åker skidor efter hunden.
Hunden springer i skidspåret och drar föraren på skidor, bra motionsövning och även
en tävlingsgren man kan tävla i och det skulle vara så.

Kontakt är nyckelordet vid träning. Utan kontakt mellan mig som förare och hund(ar) ger arbetet med
träning och utrustning ingenting. Kommunikation, förståelse och respekt för den andra
parten är nödvändiga faktorer i sammanhanget. Med andra ord är en god vardagslydnad
bra att ha på en hund innan man börjar köra drag. Hunden bör lyssna till kommandot
stanna, den bör komma på inkallning och kunna sitta eller ligga på tillsägelse.
Hunden skall också ha uppnått en ålder på över året innan man börjar själva körningen.
Det är viktigt att hunden har vuxit klart och dessutom att hundens höfter är friröntgade.

I dag har vi haft drag hela dagen, själv åkte inte jag då jag inte hade mina skidor
med mig som är hemhemma och så hade jag en damp hund så denna dag var inte bra
att träna för då skulle träningen inte varit rolig för någon av oss så det blir till att åka massor
i helgen, när jag åker hemhem där som jag har mina skidor och
en bättre sele till Doris. Doris drar på bra så detta är absolut någonting vi ska träna mycket
på så fort de är snö, en rolig aktivitet som skapar en bra kontakt mellan hund och förare.

Problem med texten,den hoppar.. palla fixa liksom ;)








Alla bilder är strängt
© Erika Nilsson

Kommentarer
Postat av: Elsa

sv: men duråååh :3 <3

2010-02-10 @ 20:59:46
URL: http://elsapelsass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0