A G I L I T Y

Platta Tunneln

Precis som med den runda tunneln ska vi försöka göra även denna
tunnel så kort som möjligt till en början. Man kan vika upp släpet så att det blir hälften så långt,
ibland finns det även tillgång till speciella övningstunnlar med kort släp.

Jag skall göra träningen lik det som fungerade med den runda tunneln. Det vill säga,
med hjälp av en viss person som lockar i bortre änden oc en person som stödjer hunden
vid ingången.

Nästa steg är att inte hålla i öppningen längst ut iställer håller man ca 3 decimeter längre in,
så det 3 sista decimetrarna hänger lite när hunden skall ta sig igenom den sista biten.
Sedan kommer jag bara öka på mer och mer att det skall hänga ner och till slut
kommer hunden att ta sig igenom utan några hjälper, den lär sig att trycka sig igenom.
Och som belöning kommer jag att andvända mig utan att ha en matskål framför öppningen så
när hunden kommit igenom tunnel kan den springa fram(rakt fram) och ta sin belöning, andra
metoden kommer vara att jag kommer att kasta en boll rakt fram så hunden lär sig att springa framåt.

Det första jag kommer lära Doris är att jag gör innomhus träningar(momentinlärning 1),
tar en stol med en filt över som hunden måste krypa igenom och på det viset
lär hon sig att ''trycka'' sig fram mot den mjuka filten och kommer sedan förknippa
detta moment i den platta tunneln, men i platta tunneln behöver hon tycka hårdare för
att ta sig framåt.

Ni kommer kunna följa mig och Doris i våran träning genom agilityn, jag kommer
att skriva för varje träning hur det går osv :)

Youtube film(alltså inte vi på filmen), platta tunneln!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0